Selgusid ohviterohke Lion Airi lennuõnnetuse põhjused (1)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Lion Airi reisilennuki rusud.
Lion Airi reisilennuki rusud. Foto: SONNY TUMBELAKA/AFP/Scanpix

Eelmisel aastal lennufirma Lion Air reisilennukiga Boeing 737 MAX juhtunud õnnetuse põhjustasid disainivead, pilootide ebapiisav väljaõpe ja meeskonna saamatu tegutsemine, ütlesid uurijad täna avaldatud Indoneesia raportis.

Lion Airi lennuk kukkus eelmise aasta 29. oktoobril vahetult pärast õhkutõusmist Jaava merre. Kõik 189 pardal olnud reisijat ja meeskonnaliiget hukkusid.

Mõni kuu hiljem kukkus alla Ethiopian Airlinesi sama tüüpi lennuk, surma sai 157 inimest.

Pärast seda otsustati kogu Boeing 737 MAX-ide lennukipark maale jätta.

Õnnetused juhtisid tähelepanu MAX-i mudeli automaatsele stabiliseerimissüsteemile MCAS, mille kontrollimisega langema hakanud lennuki piloodid toime ei tulnud.

Indoneesia riiklik transpordiohutuse komisjon ütles reedel, et viga oli nii seiskumisvastase mehhanismi MCAS disainis kui sellele USA-s kasutusloa andmises.

«Selle mehhanismi disain ja sertifitseerimine olid ebaadekvaatsed,» seisab komisjoni raporti kokkuvõttes.

737 MAX-i piloote ei olnud korralikult juhendatud, kuidas MCAS-i rikke puhul tegutseda, lisatakse raportis.

Ainus MCAS-ile sisendit andnud sensor oli valesti kalibreeritud, kuid Lion Airi hooldusmeeskond ei märganud seda, ehkki lennuki juhtimisega oli probleeme tekkinud juba eelmisel lennul.

Raportis öeldakse ka, et pardameeskond ei tulnud kriisiolukorraga toime, sest ei olnud saanud vajalikku väljaõpet.

Ühes varasemas raportis öeldi, et USA föderaalsel lennundusametil ei olnud lennuki MCAS-i hindamiseks  piisavalt tööjõudu ja asjatundlikkust.

Boeing teatas teisipäeval, et vahetab viivitamatult välja kommertslennukite allüksuse tegevjuhi Kevin McAllisteri. Tegu on olulise sammuga seitsme kuu eest 737 MAX-i allakukkumisest põhjustatud kriisis.

Boeing avaldas reedel pärast Indoneesia raporti teatavakstegemist kõigi ohvrite perekondadele kaastunnet ja kinnitas, et on nüüdseks lennujuhtimissüsteemi tarkvara probleemid parandanud.

Tagasi üles