Lääs pöörab Hiinat šokolaadiusku

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Šokolaadist terrakotad.
Šokolaadist terrakotad. Foto: SCANPIX.

Uksed avas Hiina esimene «šokolaadi-teemapark», kus Lääne magusameistrid külastajaile vastupandamatuid ahvatlusi pakuvad ning staažikad šokolaadikunstnikud uudistajate ahhetuste saatel oma oskusi demonstreerivad.

Seda kõike lootuses kehtestada šokolaadikultuur varakate hiinlaste seas, kes on juba jõudnud armuda kallitesse veinidesse, jahtidesse ja sportautodesse.

Tänu arenevale maitsele ja oskusele elumõnusid hinnata on šokolaadimüük Hiinas alates globaalse finantskriisi vallandumisest juba ligi 40 protsenti ülesmäge sööstnud.

Shanghai World Chocolate Wonderlandis ei puudu tumedast šokolaadist terrakotade armee, valgest šokolaadist pilvelõhkuja (mille kõrvalt kulgeb pruunist piimašokolaadist Huangpu jõgi), šokolaadist (üli)kiirrong ja valgest šokolaadist lennukikandja.

Kohal on Euroopa kondiitrid, kes kohalike silme all kauneid šokolaadikomme kujundavad.

Kodanike hoogustuvale tarbimisele loodavad ka partei ja valitsus, sest ekspordisõltuvusest tuleb lahti saada. Odava Hiina lõppu selgitava raamatu «The End of Cheap China: Economic and Cultural Trends that will Disrupt the World» autori Shaun Reini sõnutsi kulutab üha jõukam Hiina rahvas peene šokolaadi peale järjest rohkem raha.

Üle poole šokolaadist ostetakse Hiinas kingituseks. Jõulud ja Hiina uusaasta on tipphooaeg.

Rein ütles, et šokolaad täitis lünga kingivalikus. «Kui sa ei taha osta Mont Blanci sulepead, kuid kuukoogid [traditsiooniline kuupüha kingitus] oleks odavavõitu, siis on šokolaad heal positsioonil. Sest 50-200 dollari vahemikus midagi muud prestiižikat eriti ei ole.»

World Chocolate Wonderlandi tegevjuht Paul Chao ütles, et hiinlased ajasid ajalooliselt läbi odava ja viletsama šokolaadiga, kuid kuna nad – ja eriti nende lapsed – nüüd rohkem reisivad, on head Euroopa margid neile oma jälje jätnud. Paljud hiinlased usuvad, et tume šokolaad on tervislikum, kuid piimašokolaad läheb ikkagi paremini kaubaks.

Šveitslaste Lindt & Sprüngli teeb šokolaadi-imemaal igatahes veenvat kampaaniat sellest, kuivõrd ideaalselt nende erinevad tooted teatud Hiina teedega sobivad.

Lindt ei ole unustanud ka tõsiasja, et esimene šokolaadimaitse suhu saanud hiinlane oli üks Quingi dünastia keiser, keda külastas 1705. aastal šokolaadiga «relvastatud» katoliku kiriku emissar.

Copyright The Financial Times Limited 2011.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles