NATO uurijad: sotsiaalmeedial on raskusi manipulatsiooni peatamisel

Lätis asuv NATO strateegilise kommunikatsiooni kompetentsikeskus (NATO StratCom COE).

FOTO: AFP / Scanpix

Sotsiaalmeediafirmad ei suuda peatada manipuleerimist oma platvormidel, seisis reedel NATO-ga seotud uurijate raportis. 

Lätis asuv NATO strateegilise kommunikatsiooni kompetentsikeskus (NATO StratCom COE) väidab, et nende leiud lähevad vastuollu tehnoloogiafirmade lubadustega, et nad astuvad karmimaid samme manipuleerimise väljajuurimiseks. 

«Üleüldiselt seisavad sotsiaalmeediafirmad silmitsi tõsiste väljakutsetega oma platvormide pahatahtliku rakendamise vastu astumisel,» seisis raportis. 

Uurijate sõnul taandub suurem osa libategevusest sotsiaalmeedias majanduslikele, mitte poliitilistele eesmärkidele. Sealjuures toodi välja fotoplatvormi Instagram kasutajad, kes üritavad oma kontosid populaarsemaks muuta, et oma sponsoritelt rohkem teenida. 

Libakontosid kasutatakse poliitilistel eesmärkidel, kuid see on suunatud peamiselt «mitte-Lääne» lehekülgedele, seisis raportis. 

Uurimiseks pöördusid uurijad «manipulatsiooni teenusepakkujate» poole, mis pakub libaklikke ja laike. Nad kasutasid 16 ettevõtet, millest enamik baseeruvad Venemaal, et osta aktiivsust 105 postitusel Facebookis, Twitteris, YouTube'is ja Instagramis. Nad kulutasid 300 eurot, et osta 3530 kommentaari, 25 750 laiki, 20 000 vaatamist ja 5100 jälgijat. 

Aktiivsust osteti mitu kuud vanadele neutraalsetele ja mittepoliitilistele postitustele, et mitte mõjutada käimasolevaid vestlusi.

Neli nädalat hiljem oli platvormidel üleval 80 protsenti libategevusest, ütlesid uurijad. Seejärel teavitasid nad platvorme sajast libakontost, kuid veel kolm nädalat hiljem oli 95 protsenti neist jätkuvalt aktiivsed. 

Kõige efektiivsemalt tuvastas ja eemaldas manipulatsiooni Twitter, ütlesid uurijad. Libakontode blokeerimisel oli parim Facebook, kuid kontod, mis jäid välja filtreerimata, said hiljem Facebookis vabamalt tegutseda ning nende kommentaare ja vaatamisi ei eemaldatud. Facebooki teatel eemaldasid nad selle aasta esimese kvartali jooksul 2,2 miljardit libakontot. 

«Libaaktiivsuse taktika on jätkuvalt suur väljakutse, millega seisab silmitsi terve valdkond,» teatas Facebook, kellele kuulub ka Instagram, mille mõjutamine oli uurijate sõnul odav ja lihtne.

«Me investeerime väga palju, et leida ning eemaldada libakontosid ja tegevust iga päev,» lisas Facebook. 

YouTube'i sõnul on nad investeerinud tehnoloogiasse, et ennetada video vaatamiste kunstlikku paisutamist. 

«Kuigi mitte ükski spämmivastane süsteem ei ole iial täiuslik, pingutavad meie meeskonnad väga, et hoida spämm-vaatamised alla ühe protsendi kõikidest vaatamistest,» teatas YouTube avalduses. 

Twitteri sõnul «investeeritakse märkimisväärselt tehnilistesse vahenditesse antud küsimuses ning ollakse pühendunud paremaks muutumisele». 

Tagasi üles