Iraaklanna: soomlased on muutunud naiivseteks

Valkea ostuskeskus Oulus, kus välismaa taustaga mehed tihti oma aega veedavad.

FOTO: JUUSO HAARALA/EPA/Scanpix

Iraagis sündinud ühiskondliku aktivisti ja riigiteaduste magistrandi Seida Sohrabi hinnangul on Soomes välismaalaste poolt toime pandud seksuaalkuriteod seotud 2015. aastal alanud pagulaskriisi ning Soome immigratsioonipoliitikaga.

Sohrabi sõnul on Põhjamaine võrdsus ja vabadus muutnud soomlased naiivseteks.

«Euroopas on edendatud inimõigusi ja võrdsust nii kaugele, et siin on muututud pimedaks selle suhtes, milline on olukord maailmas,» sõnas Sohrabi. «Oleme sinisilmsed mõtlemaks, et suur osa noori mehi võidakse võõrast kultuurist siia tuua ning neile pannakse kohe pähe lääne väärtused. Seda peab üritama, kuid ei tohi olla sinisilmne.»

Kurditaustaga Sohrab saabus 5-aastasena pagulasena Iraagist Soome. Islamit õppinud Sohrab on praegusel hetkel islami suhtes kriitiline. Ta tuletab meelde, et on palju Iraagi mehi, kes ei kohtle naisi halvasti. Sohrabi rõhutab, et seksuaalkuriteod mõistetakse hukka ka enamuse immigrantide ja pagulaste seas.

Sohrabi lisab, et seksuaalkuritegusid ei saa kuidagi põhjendada. Ta toob siiski välja, et Iraagist pärit meeste puhul võib seksuaalkuritegude toimepanemise mõju olla Iraagis ning mitmes muus Lähi-Ida riigis valitseval islamil põhineval patriarhaalsel kultuuril. Islamis elavad naised isade, vendade ja abikaasade võimu all. Selles kultuuris tuleb kaitsta ka naiste au.

«Mingites ühiskondades on naine kui eeslist madalamal olev isik, kellel ei ole mingit väärtust,» ütles Sohrab. «Kui nad ei suuda naist kaitsta ja ta kõnnib tänaval ilma peakatteta, siis tekib mõte, et naisi võib vabalt ära kasutada ning neile võib teha mida tahes.»

Sohrabi väitel on meeste ja naiste vaheline suhtlus Iraagis vähene, kui mitte olematu. Seksuaalsus ja seksi puudutavad teemad on Iraagis peaaegu täielikult tabud.

«Omas riigis ei tohtinud isegi naistega suhelda ning siis tuled ühiskonda, kus naised on vabad, kuid sul on tekkinud arvamus, et naine on nagu mingisugune loom. Seda tuleb seksuaalkurjategijate osas arvesse võtta. Ükski normaalselt mõtlev inimene ei hakka teist vägistama, eriti last.»

Sohrabi hinnangul võivad Lähis-Idast tulnud mehed pidada Soome naisi kergemateks ohvriteks, kui sarnase kultuuritaustaga naisi, kuna ei ole samasugust hirmu ja häbitunnet.

«Kui mees teeeb midagi sarnast kultuuritausta omavale naisterahvale, siis tekitab see talle suuri probleeme, kuna pered ja isad on nii vihased, et nad võivad võtta õiguse enda kätte.» Sohrabi soovib, et Soomes karmistataks seksuaalkuritegude eest antavaid karistusi.

«Üks põhjus, miks neid juhtumeid on olnud, on see, et Soomes on seksuaalkuritegude eest antavad karistused leebed. Soome karistused on Iraagist tulnud meestele nali, võrreldes selle karistusega, mille nad võiksid saada kodumaal.»

Sohrabi hinnangul peaks asüüliprotsess olema kiirem ning seda taotlevad inimesed peaks integreerima ühiskonda võimalikult kiiresti. «Oleks kasulik, kui palgataks pikalt Soomes elanud sama taustaga naisi ja mehi, kes toimiksid koos asüülitaotlejatega, et nad saaksid aru, kuidas Soomes elatakse ja käitutakse.»

Iraagi Naiste Ühenduse liige, haiglaõena töötav Samira Fathullah rõhutas, et iraaklaste hulka mahub mitmesugusid inimesi ja arvamusi. «Ma ei näe, et usul oleks suur roll selles, kuidas mehed kasutavad naisi ära ning saavutavat ebavõrdse olukorra meeste ja naiste vahel.»

Fathullah tuli Soome pagulasena 1996. aastal koos mehe ja tollal aastase pojaga. Soomes sai ta veel teise lapse. Ta näeb, et mitmele Iraagist tulnud mehele võib Soome tulek olla kultuurišokk. Iraagis korraldatakse abielud üldiselt vanemate poolt.

«Paljud tõenäoliselt ei tea, et alaealistega koos olemine on kuritegu, kuna mitmed mehed abielluvad Iraagis alaealistega. Soomes on naised ja mehed võrdväärsed ning naised otsustavad ise, kas nad abielluvad või elavad üksi.»

Fathullahi sõnul võib Iraagis vägistamist pidada naise süüks, kui naine on riietunud liiga väljakutsuvalt. «See on vale. Soome tulevatele asüülitaotlejatele tuleks kohe selgeks teha, et Soomes asjad nii ei käi. Nad peavad aru saama, et nad saavad selle eest karistada.»

Fathullahi hinnangul on Iraagi ühiskond hästi suletud. Seal ei saa rääkida seksist ega vabalt riietuda. Mitmed poisid ei ole kunagi rääkinud kellegi teise, kui oma ema või õdedega. Tema sõnul võib Iraagis pere kaotada oma maine, kui laps teeb midagi valesti. Ta usub, et pere kontrolli tõttu hoitakse noored mehed Iraagis kontrolli all.

«Kui pere ei ole Soomes kaasas, siis ei kontrolli pere ka seda, mida nende poeg Soomes teeb. Paljud võivad siis hakata mõtlema, et kuna Soomes ei tunne mind keegi, võin teha seda mida tahan. Umbes nagu laps, kes saab korraga kõik mänguasjad ja võib vabalt möllata.»

Fathullahil on kaks üle 20-aastast poega. Ta ütleb, et pere jälgis murelikult uudiseid Oulus toimepandud seksuaalkuritegude kohta, kuna kurjategijad olid välismaalase taustaga.

«Tunnen iraaklasena häbi, et iraaklased panevad toime seksuaalkuritegusid. See tekitab palju meelehärmi. Olen andnud oma pojale sellise kasvatuse, et ta kohtleb kõiki võrdväärsena. Teisel pojal on juba soomlannast tüdruksõber ning ta kohtleb teda võrdväärsena.»

Tagasi üles
Back