Soome šokolaaditootja Brunberg teatas, et muudab ära ühe oma tuntuima toote pakendi, millel on kujutatud suudlevad mustanahalised.
Mustanahalisi kujutanud kommikarp saab Soomes ajalooks (9)
Brunbergi sõnul asendatakse praegune pilt illustratsiooniga Porvoo vanalinnast, kus ettevõte 1871. aastal loodi.
Pakendi ümberkujundamine tahetakse viiale lõpule hiljemalt järgmisel aastal, mil ettevõte saab 150 aasta vanuseks.
«Niivõrd traditsioonilise ja paljudele põlvkondadele tuntud toote pakendi uueks loomist tuleb teha hoolikalt ja tähelepanelikult,» ütles Brunbergi tegevjuht Katarina Enholm avalduses.
Pakendi muutmise taga on ettevõtte sõnul Soome mitmekesistunud ühiskond ja soov muuta toode vastuvõetavaks rahvusvahelisel turul.
Ettevõtte otsust tervitas Soome rassismivastane ekspert Sophia Wekesa.
«Neid kujutisi võib võrrelda n-sõnaga,» ütles Wekesa viidates sõnale neeger. «Kuigi see on meie ühiskonnas normaliseeritud, sest inimesed ütlevad, et seda sõna on kasutatud aegade algusest saadik, on seda kasutanud alati valged inimesed.»
Ta jätkas. «Need traditsioonilised kujutised pärinevad kolonialismiperioodi algusest, mil mustanahaliseks olemist kujutati kui midagi naiivset. Mustanahalisi inimesi kujutatakse kui rõõmsameelseid, aga mitte nii intelligentseid inimesi, mitte nagu päris inimesi,» lisas Wekesa.
Brunberg asus populaarseid koorega täidetud šokolaadikomme tootma 1951. aastal nime all «Neegri suudlused». 2001. aastal muudeti kommide nimi lihtsalt «Suudluseks».
Wekesa, kes on Soomes üles kasvanud mustanahaline, tõdes, et kõnealused kommid oli vältimatu osa tema lapsepõlvest.
«Alguses püüdsin seda eirata ja sellele mitte mõelda,» rääkis Wekesa. «Hiljem hakkasin sellele mõtlema, aga asja kirjeldamiseks ei ole sõnu, eriti seetõttu, et pildil oleva suudluse tõttu on tegemist seksualiseeritud kujutisega.»
«Sel hetkel oleksin tahtnud kuulda mõnd täiskasvanut ütlemas, et see kujutis ei ole aktsepteeritav ja et ma võin end selle pärast halvasti tunda,» lausus Wekesa.