Laevakruiiside väljumine maailma meredele on lõppenud (1)

Copy
Ristluslaev MSC Magnifica mullu suvel Veneetsias. Täna Prantsusmaale jõudev laev on üks kolmest viimasest ristluslaevast, mis koroonapandeemiast hoolimata viimastel nädalatel meredel seilas.
Ristluslaev MSC Magnifica mullu suvel Veneetsias. Täna Prantsusmaale jõudev laev on üks kolmest viimasest ristluslaevast, mis koroonapandeemiast hoolimata viimastel nädalatel meredel seilas. Foto: MIGUEL MEDINA/AFP/Scanpix
  • Euroopa sadamatesse või ankrupaikadesse on teel 28 ristluslaeva
  • Üksikutel laevadel on peal ka mõned reisijad

Viimased kolm maailma meredel koos turistidega seilanud ristluslaevad jõuavad täna sadamatesse.

Üheks viimaseks kodusadamasse jõudvaks laevaks on MSC Magnifica, mis lahkus Euroopast jaanuaris ja oli jõudnud hetkeks, mil kogu maailm end viiruspuhangu tõttu sulgema hakkas, teise maailma otsa.

Ühel hetkel ei lubatud neid enam ühtegi sadamasse ja tänaseks on kruiisituristid, kes muidu harjunud pea iga päev mõnd uut sadamalinna külastama, viibinud merel kuus nädalat, ilma et nad vahepeal kordagi maad saanuksid puudutada.

Täna jõuavad nad Prantsusmaale Marseille'sse. 

Kui laev 5. jaanuaril Itaaliast Genovast lahkust, oli maailm hoopis teistsugune kui täna. Pandeemiani viinud viiruspuhangust polnud veel peaaegu märkigi. Veel täiesti tundmatu viirus levis teaadolevalt vaid Wuhanis. 

Arvatavasti polnud paljud 1760st kruiisituristist viirusest veel midagi kuulnud, kui nende laev sadamast lahkus ja suuna Roheneemesaartele võttis.

Kui laev 19. jaanuaril Brasiilias sildus, levisid juba kuuldused viiruse levikust Hiinast väljapoole.

«Olime alati kohalike võimudega kontaktis. Aga alles pärast Lõuna-Ameerikas viibimist muutus olukord murettekitavamaks,» rääkis laevakapten Roberto Leotta.

Kuu aega hiljem, mil laev oli jõudnud Tšiili rannikule, räägiti uudistes ristluslaevadest, mida viiruspuhangu hirmus sadamatesse ei lubatud. Kostsid esimesed teated ristluslaevadel surnud inimestest.

Esimest korda pidi MSC Magnifica meeskond reisiplaanis muudatusi tegema siis, kui Uus-Meremaa valduses olevad Cooki saared ei lubanud laeval silduda kuulsal helesinise laguuniga Aitutaki saarel. Selle asemel lubati viirusevaba laev 2. märtsil Rarotonga saare sadamasse.

Olukord läks hullemaks 14. märtsil, mil laev pidi tegema peatuse Tansaanias. Selleks hetkeks oli saarel tuvastatud kuus nakatunut ja kuigi reisijatel lubati maale minna, teadis kapten, et rahvas võib laeva kaasa tuua midagi enamat kui vaid suveniirid.

«Me otsustasime, et meie reisijate ohutuse tagamiseks on parem püsida laeva pardal,» rääkis kapten. «Oli selge, et meil polnud enam põhimõtteliselt mitte kusagile minna.»

Poole reisi peal oli selge, et enam peatusi ei tehta. Soovijatel lubati Sydneys või Melbourne'is laevast väljuda, et koju lennata. Suurem osa reisijatest otsustas siiski laeva jääda ja võtta ette viienädalase, rohkem kui 19 000 kilomeetri pikkuse kojusõidu.

Lisaks MSC Magnificale peaksid täna sadamatesse jõudma ka Pacific Princess, mis jõuab sadamasse Los Angeleses ja Costa Deliziosa, mis juba sildus Barcelonas. 

Tagasi üles