Saksamaal lõpetati väidetavalt natslik kohvireklaami kampaania

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Hanneli Rudi
Copy
Buchenwaldi koonduslaagri värav.
Buchenwaldi koonduslaagri värav. Foto: AP / Scanpix

Saksamaal lõpetati tanklaketi Esso ja kohvifirma Tchibo reklaamikampaania, mis kasutas loosungit «Igaühele oma». Sama lause oli II maailmasõja ajal Buchenwaldi koonduslaagri väraval.

Saksa kohvitootja Tchibo ja tanklakett Esso loobusid üleriigilisest reklaamikampaaniast, mida natsidega sarnase loosungi kasutamise pärast kritiseeris juudikogukond, kirjutab Spiegel.

Ettevõtted reklaamisid 700 tanklas kohvi plakatiga, millel kasutati Rooma riigimehe Cato lauset «Jedem den Seinen» (tõlkes - igaühele oma).

See väljend erineb vaid veidi grammatiliselt väljendist «Jedem Das Seine», mis natside ajal oli Buchenwaldi koonduslaagri väraval. Seal viitas sõnum sellele, et laagris olnud juudid, poliit- ja sõjavangid ning homoseksuaalid said sellise kohtlemise osaliseks, mille olid ära teeninud.

Saksamaa juudi kesknõukogu esindaja sõnul on need plakatid kas ületamatult maitsetud või viitavad täielikule ajaloo ignoreerimisele.

Tchibo pressiesindaja Angelika Scholz tunnistas, et lause valik ebaõnnestus ja ettevõte ei soovinud kellegi tundeid riivata. Tanklaketi esindaja Olaf Martin süüdistas reklaamiagentuuri, kes tema sõnul ei suutnud mõista selle lause ajaloolist tähendust. Sama väljendiga on ka varem reklaamides probleeme olnud.

Näiteks 1998. aastal sattus Nokia Ameerika juudi kogukonna kriitika alla ning vahetatavate mobiilitelefonide ümbriste reklaamis asendati see Shakespeare'i sõnadega «Nagu teile meeldib».

Tagasi üles