Aastakümneid aborti kui tabuteemat vältinud USA ettevõtted on hakanud abordiõiguse kaitseks sõna võtma, mis näitab, et firmades on üha mõjukam uus põlvkond, kel on eelkäijatest erinevad ootused.
USA firmad võtavad abordiõiguse kaitseks sõna
Mõni tund pärast ülemkohtu dokumentide leket, mis tõi päevavalgele kavatsuse kummutada üleriigilise abordiõiguse aluseks olev Roe vs Wade otsus, tuli avalik reaktsioon mitmelt USA ettevõttelt.
«Arvestades sellega, mis on kaalul, peavad firmajuhid oma hääle kuuldavaks tegema ja oma töötajate tervise ja heaolu kaitseks samme astuma,» ütles teksasefirma Levi Strauss avalduses. «See tähendab reproduktiivõiguste kaitsmist.»
Ka Apple on lubanud katta nende töötajate kulud, kel tuleb sõita teise osariiki aborti tegema.
Üleriigilise abordiõiguse tühistamine kahjustab miljonite naiste inimõigusi, ütles toitlustus- ja meelelahutusasutustele hinnanguid andev platvorm Yelp ja lisas, et sel on «ühiskonnale ja majandusele seismiline mõju».
Yelp lubab ise oma töötajaid kaitsta ja kutsub teisigi firmasid seda tegema.
Vaikus abordi teemal hakkas murenema pärast seda, kui Texase osariik jõustas septembris seaduse, mis keelab abordi pärast kuuendat rasedusnädalat, kui paljud naised ei teagi veel rasestumisest, tegemata erandeid ka rasedusele vägistamise ja intsesti tagajärjel.
Amazon, Uber ja isegi Citigroupi pank teatasid, et katavad oma töötajatele Texase seadusest tekkida võivad kulud.
«Praegu on väga ebatavaline poliitiline aeg, kus see küsimus kerkib üles tungiva poiitilise probleemina, ja see sunnib firmasid seisukohta võtma,» ütles Pennsylvania ülikooli Whartoni ärikooli professor Maurice Schweitzer.
«Ettevõtted asuvad osariikides, kus võidakse (abordi kättesaadavus) lõpetada, ja neil tuleb teha otsus üht- või teistpidi: kas nad hakkavad pakkuma soodustusi reisiks kohta, kus neid teenuseid on võimalik saada, või mitte,» ütles Georgetowni ülikooli professor Neeru Paharia.
«See sunnib paljusid neist (firmadest) selles küsimuse seisukohta võtma.»
New York Timesi andmetel kavatseb Tesla, kes kolis oma peakorteri Californiast Texasesse, korvata töötajate abordiga seotud kulud.
Paharia sõnul mõjutab USA edumeelsemaid ettevõtteid ka asjaolu, et USA-s on abordiõiguse toetajaid rohkem kui vastaseid.
Mitme suurfirma teated töötajate valikuõiguse toetamisest on viimasel kümnendil tekkinud üldine trend, mis sai hoogu eelmise presidendi Donald Trumpi ajal, lisas ta.
Neil aastatel kerkisid üha süveneva polarisatsiooni olukorras ühiskonnas järjest päevakorda kuumad teemad nagu immigratsioon, LGBT õigused, relvaseadused, Black Lives Matter liikumine, hääleõigus, ja ettevõtted olid sunnitud oma töötajate ootustele vastama.
«See on uue põlvkonna asi,» ütles Arizona ülikooli ajakirjanduse ja kommunikatsiooniprofessor Mark Hass. «Millenniumipõlvkond, Z-generatsioon peab üha tähtsamaks, kelle heaks ta töötab, milliseid on selle firma väärtused.»
«Firmad nagu Apple, Amazon, Uber sõltuvad sellest, et neil oleksid parimad töötajad,» sõnas ta. «Sestap on nende töötajad justkui Põhjanael, mille järgi juhinduda.»