Saksa kantsler sõitis vastuolulisele visiidile Hiinasse (3)

Copy
Saksa kantsler Olaf Scholz.
Saksa kantsler Olaf Scholz. Foto: LISI NIESNER / REUTERS / Scanpix

Saksa kantsler Olaf Scholz sõitis täna vastuolulisele visiidile Hiinasse. Tema lennuk maandus Pekingis hommikul kell 9.40 kohaliku aja järgi.

Scholz, keda saadab ärijuhtide delegatsioon, kohtub ühepäevasel visiidil Hiina presidendi Xi Jinpingi ja peaminister Li Keqiangiga.

Ta on esimene Euroopa Liidu liider, kes külastab Hiinat pärast koroonapandeemia puhkemist 2019. aasta lõpus.

Visiit on põhjustanud Saksamaal teravaid vaidlusi, kuna Berliinile on maksnud rängalt kätte ülemäärane sõltuvus Vene energiast, mille tarne Moskva Ukraina invasiooni järel seiskas.

Kriis on viinud küsimusteni, kas Saksa rasketööstuse sõltuvus Hiinast võib riigi taas haavatavaks teha.

Lääne ja Pekingi vahelised pinged on viimastel aastatel kasvanud, muu hulgas seoses Taiwani ja inimõigusteolukorraga Xinjiangis. Muret on seejuures avaldanud ka Scholzi enda valitsusliikmed.

Välisminister Annalena Baerbock ütles, et suhetes Hiinaga võidakse korrata samu vigu, mida tehti Venemaaga.

«Peame seda vältima,» ütles ta eelmisel nädalavahetusel ringhäälingule ARD.

«Arvan, et on äärmiselt oluline, et me ei teeks end kunagi taas niivõrd sõltuvaks riigist, mis ei jaga meie väärtusi.»

Küsimuse tundlikkust näitlikustas läinud kuul puhkenud tüli Hiina laevandusfirma Cosco plaani ümber osta osalus Hamburgi kaubaterminalis.

Scholz lükkas tagasi kuue ministeeriumi üleskutse tehing julgeolekukaalutlustel vetostada ja otsustas lubada firmal osta plaanitust väiksem osalus.

Teised valitsusliikmed peavad majandussuhete süvendamist Hiinaga aga ülimalt oluliseks, et leevendada eelseisvat majanduslangust.

Scholzi kõneisik Steffen Hebestreit rõhutas visiidi eel, et kantsler ei toeta Saksamaa Hiinast «lahtiühendamist», kuid tahab suhteid «mitmekesistada ja riske maandada».

Saksa ja Hiina majandused on sügavalt läbi põimunud. Hiina on üks Saksa kaupade suuremaid turge, eriti autotootjate Volkswagen, BMW ja Mercedes-Benz jaoks ning paljud Saksa töökohad sõltuvad just sellest kaubavahetusest.

Tagasi üles