Probleeme eirati Titanicu juurde sukeldunud allveelaeva omanikke oli korduvalt hoiatatud (5)

Copy
OceanGate Expeditionsi süvavee turismiallveelaev Titan, mis sukeldus Titanicu vraki juurde
OceanGate Expeditionsi süvavee turismiallveelaev Titan, mis sukeldus Titanicu vraki juurde Foto: OceanGate Expeditions / AFP / Scanpix

Atlandi ookeani põhjaosas Titanicu vraki juurde sukeldudes kadunuks jäänud väikse süvavee turismiallveelaeva omanikke oli korduvalt hoiatatud, et prototüübi ebapiisava katsetamise tõttu võivad allveelaeval ilmneda ohutusprobleemid, näitavad mitme aasta tagused dokumendid.

Firma OceanGate Expeditions kuuemeetrine allveelaev jäi kadunuks pühapäeval umbes tund ja kolmveerand pärast sukeldumist, kaasas vaid 96 tunni hapnikuvaru. Pardal on viis inimest. Allveelaev kadus Kanadale kuuluva Newfoundlandi saare suurimast linnast Saint John’sist umbes 700 kilomeetri kaugusel.

Kui alus on veel terve, hakkab seal viibivatel inimestel hapnik otsa saama. Neid otsitakse mitme riigi laevade ja lennukitega. 

USA rannavalve teatas kolmapäeva hommikul, et sonarit kasutanud Kanada lennuk kuulis otsingupiirkonnas veealust müra. Allveelaeva ennast ei ole leitud.

Washingtoni osariigis Everettis baseeruv firma OceanGate Expedition on teinud reise Titanicu vraki juurde alates 2021. aastast.

OceanGate’i mereoperatsioonide juht David Lochridge kirjutas 2018. aastal inseneriraportis, et allveelaev, mille kallal tööd käivad, vajab lisateste ning äärmistesse sügavustesse laskudes võivad reisijad ohtu sattuda, selgub tol aastal Seattle’i ringkonnakohtule esitatud hagist.

OceanGate kaebas Lochridge’i kohtusse, süüdistades teda andmete avalikustamist keelava lepingu rikkumises. Lochridge esitas vastuhagi, milles tõstatas küsimuse allveelaeva katsetamise ja ohutuse kohta.

Kohtuasi lõppes mitu kuud hiljem tingimustel, mida ei avalikustatud.

Lochridge’ile tegi muret eeskätt firma otsus kasutada kere võimalike defektide tuvastamiseks skannimise asemel akustilist seiret.

«See oli problemaatiline, sest seda tüüpi akustiline analüüs näitab ainult siis, kui komponent kohe üles ütleb – sageli vaid mõni millisekund enne seesmist plahvatust –, kuid ei tuvasta olemasolevaid defekte enne, kui asetatakse rõhu alla,» ütles Lochridge.

Allveelaev on projekteeritud laskuma 4000 meetri sügavusele, kus asub Titanicu vrakk, kuid Lochridge’i sõnul on reisijate vaateava sertifitseeritud vaid kuni 1300 meetri sügavuseni, sest OceanGate ei maksnud tootjale vaateava eest, mis kannatab 4000 meetri sügavust.

OceanGate’i valikud võivad seada reisijad eksperimentaalses allveelaevas äärmisesse ohtu, ütles ta vastuhagis.

Firma ütles oma hagis, et Lochridge ei ole insener ja teda ei palgatud inseneriteenuseid osutama. Lochridge vallandati, kui ta keeldus aktsepteerimast OceanGate’i peainseneri kinnitust, et akustiline seire ja testiprotokoll sobivad võimalike vigade tuvastamiseks paremini kui skaneering.

Firma pressiesindaja ütles allveelaeva kadumise järel saadetud meilis, et see alus valmis aastatel 2020–2021 ega ole sama, mille üle hagis vaidlused käisid.

OceanGate sai 2018. aastal hoiatuse ka meretehnoloogiaühingult, mille liikmed on kutselised ookeaniinsenerid, tehnoloogid, poliitikud ja haridustöötajad. Nad nõudsid, et firma laseks reisijate ohutuse tagamiseks enne allveelaeva kasutuselevõtmist selle prototüüpi kolmandal osalisel katsetada.

Firma asutaja ja juht Stockton Rush keeldus. Rush juhtis kadunuks jäänud allveelaeva.

Kommentaarid (5)
Copy
Tagasi üles