:format(webp)/nginx/o/2023/08/05/15501627t1he387.jpg)
Vaikset ja Atlandi ookeani ühendav Panama kanal on põua tõttu hädas madala veetasemega, mis takistab suuremaid laevu läbi laskmast.
Kanal asub merepinnast kõrgemal ning koosneb lüüside ja tehisjärvede süsteemist, mis aga sõltuvad sademete hulgast. Umbes 80 kilomeetri pikkuse kanali otstes on lüüsid ning laevatee kulgeb läbi Gatuni paisjärve, mis asub merepinnast 26 meetri kõrgusel.
Põuast tingitud vihmavee nappuse tõttu on operaatorid aga sunnitud kanalit läbivate laevade arvu kärpima, mis tõenäoliselt vähendab järgmise aasta tulu 200 miljoni dollari võrra selle aastaga võrreldes, ütles kanalihaldur Ricaurte Vásquez.
Kui 2022. aastal sõitis läbi Panama kanali iga päev keskmiselt 40 laeva, siis tänavu on nende arv langenud 32-le.
Olukorra muudab hullemaks Vaikse ookeani vett soojendav ilmanähtus El Niño, mis toob mõnele poole põuda, teisale aga üleujutusi, ütlevad meteoroloogid.
«Meie suur miinus on see, et Panama kanal on meretee, mis kasutab magevett, mitte merevett nagu teised,» ütles Vásquez ajakirjanikele. «Me peame leidma lahenduse, kuidas jääda rahvusvahelises kaubanduses oluliseks teeks. Me sureme, kui me ei kohane.»
El Canal de #Panamá pierde 200 millones por la falta de lluvias
— DW Español (@dw_espanol) August 5, 2023
La vía, empleada por el 6 % del comercio marítimo mundial, se ha visto obligada a restringir a largo plazo el calado de los buques.
"La severidad de esta crisis es atípica", advierten desde la administración. /jpc pic.twitter.com/sM1uIK1x8B
Panama kanalit läbib kuus protsenti kõigist maailma merekaubavedudest. 2023. aastal prognoositakse tulu 4,9 miljardit dollarit, ütles Vásquez.
Läbi tihedate džunglite ja mägede tööliste elu ja tervise hinnaga kaevatud kanal avati 1914. aastal, et pääseda pikast ringist ümber Lõuna-Ameerika tipu. Nüüdseks on kanali läbinud üle miljoni laeva.
Meteoroloog Alcely Lau ütles, et Panamas on sel aastal El Niño tõttu märkimisväärne vihmapuudus.
Põud on sundinud kanalihaldureid seadma veeteed läbivatele laevadele süvisepiirangud. Laevu süvisega üle 13,11 meetri kanalisse ei lubata.
Kui 2022. aastal sõitis läbi Panama kanali iga päev keskmiselt 40 laeva, siis tänavu on nende arv langenud veepuuduse tõttu 32-le.
Iga laeva liigutamiseks läbi lüüsisüsteemi ühest ookeanist teise kulub 200 miljonit liitrit vett.
The Panama Canal, an engineering wonder allowing ships to travel between two oceans, is seeking to adapt to climate change after a biting drought has seen traffic and income dry up https://t.co/jEY9KDW1VW pic.twitter.com/CWRoDwqLaH
— AFP News Agency (@AFP) August 4, 2023
«Kriis on ebatavaliselt tõsine,» tunnistas Vásquez ja ütles, et järgmise aasta septembrini kehtivad ranged piirangud.
Süvisepiirangute tõttu on mõned suured kaubalaevad sunnitud konteinerid maha laadima ja saatma läbi kanali kergema laeva, sellal kui kaubad rändavad mööda raudteed ja laaditakse siis taas laevadele.