Ukrainlased võtsid Putini vägede vastu kasutusele tuhandeid aastaid vana relva ja see on päris tõhus (1)

Copy
Sellised relvad on osutunud Ukraina sõjas koos droonidega väga tõhusaks. Pilt on illustreeriv.
Sellised relvad on osutunud Ukraina sõjas koos droonidega väga tõhusaks. Pilt on illustreeriv. Foto: Roberto Pla / Wikimedia Commons

Minevikust võib leida iidseid relvi, mida saab ka tänapäeval tõhusalt kasutada, on selgunud Ukraina lahingukogemustest. 

Nii Venemaa kui Ukraina poolt sotsiaalmeediasse postitatud videod näitavad, et Ukraina on hakanud väikeste odavate droonidega kasutama tehnoloogiat, mis on pärit tuhandete aastate tagant.

Lisaks kasutati samu asju ka antiikajal: «kaltroppe» ehk piiknaelu või tähtnaelu, mis maha puistates alati mõne oga igas asendis püsti jätavad.

Kui vanasti oli see mõeldud vaenlase jalaväe ja hobuste vigastamiseks, siis nüüd lõhub taoline asi tõhusalt ka rehvidega sõjaväetehnikat.

Nimelt puistatakse need tähtnaelad laiali sõjaväe transporditeedele päeval, kui droonid saavad lennata. Varustust veetakse aga öösiti ja siis pole puistatud piike ka nii hästi näha.

Tähtnaeltel on siis veel üks hea eelis: katki tehtud rehvidega sõjamasinad on hommiku saabudes ideaalne sihtmärk. Lisaks on neil ilmselt peal väärtuslikku varustust, mida ei saa päevase suurtükitule ja droonirünnakute eest evakueerida.

Relvade tõhusust tunnistavad videod, kust on näha, et mahapuistatud naelad on rehvid päris ribadeks teinud:

 

Valmistada on taolisi asju üsna lihtne, mõnes metallitöökojas saab sellise vidina tootmise isegi üsna kiiresti automatiseerida. 

Tähtnaelu on lahingutes kasutatud juba antiikajast, esimesi teateid neist on juba Gaugamela lahingust aastal 331 eKr, kirjutab Interesting Engineering. Siin puistas Pärsia kuningas Dareios III oma vägedega maapinnale nn «varesejalgu», et seista Aleksander Suure vägedele vastu.

Isegi II maailmasõja ajal ja pärast seda on selliseid relvi kasutatud, tänapäeval on olemas sääraseid tõkestusvahendeid ka sõjaväe- ja politseijõududes, et põgenevat autot peatada. 

Ukrainas näiteks on mõned tähtnaelad tehtud betoonivalamise sarrusest, keevitades kaks nurga all painutatud tükki kokku:

Piloodivaatega droonilt võib teele vedada ka selliseid kette, siis katavad need kindlamalt kogu maantee laiuse:

Neid kette valmistas Art of Steel, kus muidu tegeletakse keskaegsete raudrüüde ehitamise ja taastamisega. Tähtnaelu hakati tegema juba sõja esimesel aastal, et pidurdada venelaste edasitungimist, kuid nüüd on lisandunud nende kasutamiseks droonid, mis viivad naelad kaugele vaenlase tagalasse.

Tagasi üles