Porsche 911 looja suri päeval, mil auto kuulutati aasta sportautoks maailmas

Gert D. Hankewitz
, majandusajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ferdinand Alexander Porsche aastal 1963 Porsche 901ga.
Ferdinand Alexander Porsche aastal 1963 Porsche 901ga. Foto: SCANPIX

Neljapäeval, 5. aprillil 2012, kuulutati New Yorgis maailma aasta sportautoks Porsche 911. Samal päeval suri Salzburgis 76. aasta vanusena Porsche 911 disaininud Ferdinand Alexander Porsche.

Legendaarse Porsche asutaja, Ferdinand Porsche, pojapoeg, Ferdinand Alexander (hüüdnimega Butzi), sündis 11. detsembril 1935, kirjutab whatcar.ee. Pärast Ulmi disainikooli tööstusdisaini eriala lõpetamist asus ta 1958. aastal tööle oma vanaisa asutatud ning isa juhitava ettevõtte disaniosakonnas.

Viis aastat hiljem võttis ta Porsche disainistuudio juhtimise enda õlule ning tema esimeseks suuremaks tööks sai sportauto Porsche 901, mille esimesed visandid oli mees paberi joonistanud juba vahetult pärast tööletulekut, 1959. aastal. Valmis autot esitleti 1963. aastal Frankfurdi autonäitusel ning see oli oma eelkäija, Porsche 356-ga, võrreldes tubli samm edasi. Seda nii disaini, kui sõidusuutlikkuse osas.

Aasta hiljem läks Porsche sama autoga Pariisi näitusele, kus aga ootamatult kohaliku autotootja, Peugeot`ga, tülli pöörati. Nimelt oli too omandanud kodumaal kolmekohaliste numbrikombinatsioonide, mille keskel on «0», esmakasutusõiguse. Ehkki Porsche olnuks sunnitud oma sportautol nime vahetama vaid Prantsusmaal müüdavatel autodel, vahetas ta protestiks välja kogu mudelinime: 901-st sai 911 kogu maailmas. 1964. aastal jõuti seda autot 901 nime all toota vaid 82 eksemplari.

Butzi läks Porsche disainibossina töötades ajalukku ka sellega, et lisaks legendaarsetele sportautodele hakkas ta Porschele disainima ka erinevaid aksessuaare, nagu kellad, kiivrid jpm. Porche, kui elustiil, oli tema läbiv juhtmõte.

1972. aastal lahkus ta Porschest, ning asutas omanimelise disainifirma, Porsche Design Group. Seal jätkas ta koostööd mitmete Šveitsi kellafirmadega, samuti kannavad kaubamärki «Design by F.A. Porsche» erinevad vannitoa furnituurid, noad, televiisorid, laualambid, kohvimasinad jpm.
2005. aastal läks Ferdinand Alexander Porsche tervislikel põhjustel pensionile, tema disainitud Porsche 911 on aga läbi enam kui poole sajandi säilitanud oma põhikuju. 20. sajandi auto valimisel saavutas ta igati väärika viienda koha VW Beetle`i, Citroen DS-i, Mini ja Ford Model T ees.

Porsche 911 pärjati tänavu Maailma Aasta Sportauto tiitliga esimest korda. Küll on sama tiitli saanud Porsche Cayman S. See juhtus 2006. aastal, mis esmakordselt anti maailma aasta auto valimistel lisaks peapreemiale välja ka aasta sportauto, aasta rohelise autot ja aasta autodisaini auhind. Maailma aasta autot valitakse alates 2005. aastast. Toona sai Porsche 911 igati tubli kolmanda koha, võitjaks osutus Audi A6.

Porsche Automobil Holding SE on tõusnud aga maailma edukamaiks autotootjaks, mis omab muuhulgas ka enamusosalust Volkswagen AG-s (50,7 protsenti hääleõiguslikest aktsiatest). Ettevõtte nõukogu tööd juhib Ferdinand Alexandri kaheksa aastat noorem vend, Wolfgang Porsche.  

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles