- Elektriautode maksusoodustus pööras kogu Taani autoturu pea peale.
- Järgmise viie aasta jooksul läheb taanlaste energiasektor täielikult üle taastuvatele allikatele.
- Parlamendis arutatakse praegu Taani põllumeestele süsinikdioksiidi heitme maksu kehtestamist.
Taani ettevõtted on ambitsioonikad ja tahavad kliimamuutuste ohjeldamiseks vajaliku tehnoloogia arendamisest kasu lõigata ning see tõukab omakorda poliitikud kõrgeid kliimaeesmärke seadma, ütleb Tomas Anker Christensen.
Äride seljataga püsivat valitsust toetab rahvas ning taoline era- ja avaliku sektori ühine hingamine loob võimsa kombinatsiooni tegutsemiseks. Taani kliimavoliniku sõnul ei sea mitte keegi Taanis kahtluse alla seda, et kliimasoojenemine on inimtekkeline nähtus.
Tomas Anker Christensen
- Taani kliimasaadik, kes on ametis olnud 2019. aastast. Töötab nii välisministeeriumi kui ka kliima- ja energeetikaministeeriumi heaks.
- Pika staažiga diplomaat. Asus Taani välisteenistuses ametisse 1992. aastal. On esindanud oma riiki ÜRO kliimaläbirääkimistel, aga olnud ka näiteks Iraanis ja Egiptuses suursaadiku rollis.
- Hariduselt politoloog, magistrikraad Aarhusi ülikoolist, bakalaureuse kraad Luxembourgi Euroopa koolist.
Mida Taani teeb kasvuhoonegaaside heite vähendamiseks transpordisektoris?
2021. aasta lõpus otsustas valitsus kehtestada elektriautodele maksusoodustuse, mis pööras paari aastaga kogu autoturu peapeale. Elektriautod muutusid korraga kättesaadavaks enamikule taanlastest ning tekkis stiimul arendada välja elektriautode laadimispunktide taristu.
Näiteks veel kaks aastat tagasi pidin Taani teises otsas elavatele vanematele elektriautoga külla sõitmisel oma reisi väga täpselt planeerima ja mul ei olnud kodu lähedal võimalik oma masinat laadida. Nüüd on mul laadimispunkt maja ees ja ka lähima kaubanduskeskuse juures. Taani kiirteede ääres on praegu võimalik elektriautosid laadida iga 20 kilomeetri tagant.
Suuremate linnade ühistranspordis kasutatakse elektribusse.
Rääkige täpsemalt sellest automaksusoodustusest.
Taanil pole oma autotööstust. Kõik autod imporditakse. Meil on väga kõrge automaks, mille aluseks on müügihind.
Bensiiniautomaks on 180 protsenti müügihinnast ja juurde tuleb arvutada veel ka 25 protsendi suurune käibemaks. Näiteks 20 000 eurot maksva auto eest tuleb Taanis välja käija 60 000 eurot, millest 40 000 läheb valitsusele maksudena. Arvestama peab seda, et ka kütuseaktsiis on Taanis väga kõrge.