Saada vihje

Hello Kitty saab 50 ja ei näita suremise märke

Copy
Populaarne kasstüdruk Kitty White peab tänavu 50. sünnipäeva.
Populaarne kasstüdruk Kitty White peab tänavu 50. sünnipäeva. Foto: FREDERIC J. BROWN/AFP/Scanpix

Armas, ent salapärane kasstüdruk Hello Kitty tähistab reedel 50. sünnipäeva – käekottidest riisikeetjateni kaunistava maailmakuulsa tegelase jaapanlastest loojad teenivad endiselt tema pealt miljoneid.

Omanikfirma Sanrio sõnul on Kitty eduloo taga tema lihtsus: ta ei ole kass, vaid väike Londoni tüdruk, kes ekspertide hinnangul suudab veel aastaid raha teenida.

Californias elav Helen on kogunud nii palju Hello Kitty kaupu, et tema abikaasa ehitas talle nende hoiustamiseks eraldi roosa kuuri. Selles on tuhandeid Kittyt ja tema pilkupüüdvat punast lipsu kujutavaid mänguasju ja muid esemeid, sealhulgas päikeseprille, pöördtool ja uudsed närimiskummipallid.

«Minuvanustele öeldakse tihti, et Hello Kitty on väikestele lastele, ma naeran nad välja,» ütles 50. eluaastates Helen, kes elab Riverside’i maakonnas. Alates 1970. aastatest, kui kasstüdruk jõudis Ameerika Ühendriikidesse, on Helen olnud tast vaimustuses: ta sõidab Hello Kitty kleebistega maasturiga ning on kohaliku fänniklubi Hello Kitty SoCal Babes eestvedaja.

Hello Kitty kollektsioon teeb südame soojaks, nentis naine, tunnistades, et veedab pehmete mänguasjade seltsis tunde. Osa neist on väga haruldased. «Ravin sellega mingit osa oma sisemisest lapsest,» lausus ta.

Californias Riverside’i maakonnas elav Helen on tõeline Hello Kitty entusiast.
Californias Riverside’i maakonnas elav Helen on tõeline Hello Kitty entusiast. Foto: Frederic J. Brown/AFP/Scanpix

Edukas äri

Hello Kitty tähelend sai alguse ühest mündikotist, mille peale ta joonistati. Nüüdseks on valmistatud kümneid tuhandeid eri tooteid, nii originaal- kui ka ersatskaupu, sealhulgas maailmakuulsatelt brändidelt nagu Adidas ja Balenciaga.

Nähtus ei näita vaibumise märke: maailmakuulus meelelahutusettevõte Warner Bros teeb kasstüdrukust filmi, Hiinas Hainani troopikasaarel avatakse järgmisel aastal uus teemapark. Alates 2020. aastast, mil Tomokuni Tsuji võttis ettevõtte juhtimise üle oma vanaisalt, on Sanrio aktsiate väärtus tõusnud rohkem kui seitse korda – enam kui triljoni jeenini (6,04 miljardit eurot).

«Me oleksime rumalalt küünilised, kui ütleksime, et me ei vajaks neid pehmeid, karvaseid, roosasid asjakesi,» ütles AFP-le Hawaii ülikooli antropoloog Christine Reiko Yano. «Arvestades meie pingelist elu, vajame neid rohkem kui kunagi varem,» lisas Yano, kes on kirjutanud Hello Kittyst raamatu «Pink Globalization». «See ei ole nähtus, mis oleks juba välja surnud või teeks seda lähiajal,» lisas ta.

Maailmakuulus meelelahutusettevõte Warner Bros teeb kasstüdrukust filmi, Hiinas Hainani troopikasaarel avatakse järgmisel aastal uus teemapark.

Erinevalt teistest Jaapani menutegelastest nagu Pokemon või Dragon Ball, on Kitty White’i nimelise kasstüdruku karakteri kohta vähe teada. Firma teatel on tal kaksikõde Mimmy, poiss-sõber Dear Daniel ning kassist lemmikloom. Ta armastab ema õunapirukaid ning unistab klaverimängija või luuletaja elukutsest. Ülejäänu on jäetud fännide kujutlusvõime teha, nagu ka abstraktne, paljas disain, mis kõnetab oma lihtsuse ja elegantsusega rohkem inimesi, tõdes Yano. «Ma ütleks, et ta on puhas toode,» lisas ekspert.

Olgugi et feministid on kritiseerinud seda, et Hello Kittyl ei ole suud, pidades seda omamoodi nõrkuse märgiks, lubab see Sanrio ülemaailmse brändijuhi Yuko Akiyama sõnul väljendada hoopis erisuguseid emotsioone. «Nii et kui nad on kurvad, pakub Hello Kitty lohutust. Kui oled õnnelik, on Hello Kitty selleks, et koos rõõmu jagada,» ütles Akiyama.

Hello Kitty fänne jagub ülemaailmsete kuulsustegi sekka: Lady Gaga, Nicki Minaj, Katy Perry, isegi kuningas Charles soovis talle tänavu sünnipäevaks õnne. Hello Kitty TikToki konto, mille enesekirjelduses on kirjas «ülinunnude tegevjuht», on täis pilkavaid meeme ja kaadreid Hello Kitty päeva pesapallimängult – need on ligi meelitanud 3,5 miljonit jälgijat.

Alati lähedal

Hello Kitty esindab Jaapani kawaii-kultuuri ehk armsat, pehmet jõudu. Samuti on kasstüdruk Tokyos turistidele käitumist õpetava kampaania maskott. Sanrio Purolandi teemaparki on riputatud hulgaliselt Hello Kitty 50. sünnipäeva tähistavaid plakateid. Filipiinide pealinnast Manilast on puhkusereisil ärinaine Kim Lu koos nelja-aastase õetütrega. «See on meie peamine prioriteet Tokyos,» ütles ta. «Ausalt öeldes, me päriselt ei tea,» märkis 36-aastane Lu vastuseks küsimusele, mis võib peituda Hello Kitty meeletu edu taga. «Ma arvan, et tegemist on kawaii võluga.

Sanriol on sadade populaarsete tegelaste autoriõigused, ent Hello Kitty moodustab tuludest 30 protsenti, veel kümnend tagasi oli see näitaja 75 protsenti. Kitty on endiselt 23-aastase Riou Ueno lemmik – ta sõitis koos sõbraga teemaparki Jaapani põhjaosast Niigata piirkonnast. «Väikesest saati on mul olnud Kitty tooteid,» ütles Ueno, pehme Hello Kitty dressipluus seljas, Kitty kott õlal, hoidmas käes Kitty nukku. «Ta on keegi, kes on alati mulle lähedal, ja ma tahan, et see nii ka jääks.»

Tagasi üles