EstLink 2 lõhkumises kahtlustatav naftatanker Eagle S võib jääda Soome sadamasse veel pikaks ajaks, arvas põhjanaabrite mereõiguse professor.
Mereõiguse ekspert: Soome andis sabotaaži korraldavatele laevadele karmi õppetunni (9)
Tanker Eagle S toodi Soome territoriaalvetesse merekaabli EstLink 2 kahjustamise tõttu. Soome võimud peatasid laeva ja alustasid kohe tõendite kogumist, et selgitada täpsemalt tankeri rolli kaablite rikkumises.
«Soome jaoks on oluline, et EstLink 2 lõhkumises kahtlustatud Eagle Si saaks toimetada Soome territoriaalvetesse,» sõnas Helsingin Sanomatele Åbo Akademi mereõiguse professor Henrik Ringbom.
See annab Soome ametivõimudele suuremad volitused laeva suhtes ja vajadusel on võimalik isegi Eagle S arestida, kirjutas Helsingin Sanomat.
Põhjanaabrite piirivalve ja politsei peatasid Cooki saarte lipu all sõitnud Eagle Si, kui selgus merekaabli rikkumine. Piirivalve patrullkaater Turva eskortis tankeri neljapäeval Porkkala sadamasse.
«Oluline on siin see, et pidasime laeva kinni, kui tahtsime teada, millega see tegelikult tegeles. Sellega näidatakse teistele laevadele, et sellist tegevust ei aktsepteerita. Nüüd saame korralikult uurida, mis tegelikult juhtus,» ütles Ringbom.
Ringbomi sõnul ei määratle mereõigus selgelt, millised õigused on rannikuriikidel sabotaažis kahtlustatavate laevade suhtes. Ringbomi enda tõlgenduses on Soomel õigus sabotaažis kahtlustatav laev kinni pidada.
«Ei saa olla nii, et kellelgi on õigus saboteerida võõraid kaableid, ilma et teo tõttu kannatav rannikuriik midagi teha saaks. See ei saa olla õige viis praeguste mereõiguse konventsioonide tõlgendamiseks,» leidis Ringbom.
«Kui see nii ei oleks, oleks olukord absurdne,» lisas ta Helsingin Sanomate vahendusel.
Kuna Eagle S on praegu Soome territoriaalvetes, võib seda Ringbomi sõnul hoida Soomes terve eeluurimise ajal või kuni laeva kindlustanud firma annab katte hüvitisnõueteks. Üldreeglina tuleks mereõiguse järgi lubada laevadel oma teekonda võimalikult kiiresti jätkata.
Teine asi on aga Eagle S puhul see, kas laeval on üldse kindlustus. Kui kindlustust pole, saab laeva ja selle lasti hoida kinni kuni asjade lahendamiseni ja sel juhul on laev ning tolle last ise pandiks.
«Tavaliselt annab tagatise laevaomaniku kindlustaja. Kuid [Venemaa] varilaevastiku laevadel ei pruugi olla vajalikku kindlustust. Eagle S puhul on selle last ilmselt väärtuslikum kui laev ise,» tõdes Soome mereõiguse professor.
EstLink 2 ja sidekaablite lõhkumine Soome lahes
Soome politsei kahtlustab, et Vaiksel ookeanil asuval Cooki saartel registreeritud tanker Eagle S lõhkus kolmapäeval oma ankruga Soome ja Eesti vahelist elektrikaablit Estlink 2.
Kui põhjanaabrite politsei ja piirivalve tankeri enda valve alla võtsid, ei tõusnud selle ankur pinnale.
Juhtumit uurib Soome politsei, aluseks vandalism.
Tolli teatel kuulub laev Venemaa varilaevastiku koosseisu ja sellega üritatakse Venemaale kehtestatud sanktsioonidest kõrvale hiilida. Tanker on kinni peetud ja toodud Porkkala sadamasse.
Lisaks Estlink2-le on rivist väljas veel neli sidekaablit: kolm Soome ja Eesti vahelist sidekaablit, üks Soome ja Saksamaa vaheline sidekaabel.
Praegu pole veel selge, kas sidekaabli häirete ja EstLink 2 kahjustuste vahel on seos.
Allikas: Yle