Saada vihje

Soome tunnistas Eagle Si ohtlikuks, laeva sõitmine merel keelati (4)

Copy
Eagle S Kilpilahti sadama lähedal ankrus 7. jaanuaril 2025. a.
Eagle S Kilpilahti sadama lähedal ankrus 7. jaanuaril 2025. a. Foto: ANTTI AIMO-KOIVISTO / AFP / Scanpix

Detsembris Soome lahes elektri- ja andmesidekaablite purustamises kahtlustatav ja Vene varilaevastikku kuuluv naftatanker Eagle S tunnistati sadamariigi kontrolli tulemusena meresõidukõlbmatuks, teatas Soome transpordi- ja sideamet Traficom.

«Kontrolli käigus leitud puuduste alusel on Traficom laeva arestinud, mis tähendab, et laeva ei tohi kasutada, kuni tõsised puudused ei ole kõrvaldatud,» ütles Traficom avalduses.

Yle vahendas, et Traficomi inspektorid avastasid Eagle Si kontrolli käigus 32 puudust. Kolm laeval olnud meresõiduohutuse rikkumise kontrollis tuvastatud puudust olid nii tõsised, et need viisid laeva lõpliku peatamiseni.​

Rikutud on näiteks tuletõketele ja navigatsiooniga seotud seadmetele kehtestatud norme ja korras polnud pumbaruumi ventilatsioon. Kõik need kolm rikkumist oleksid ka eraldi viinud laeva kinnipidamiseni, selgitas pressikonverentsil Traficomi merendussektori peadirektor Sanna Sonninen. Laev ei saa enne lahkuda, kui ohutus on tagatud.

Eagle S-i pardal on jätkuvalt 35 000 tonni Venemaa päritolu bensiini, mille väärtus ulatub 20 miljoni euroni. Traficom ei välista, et laeva tuleb liigutada remonditöödeks mõnda teise asukohta. Kuivõrd tegemist on ohtliku lastiga, siis nõuab manööverdamine eritingimusi.

Täpset ajakava puuduste kõrvaldamiseks veel ei ole, tõdes Sonninen. «Puuduste kõrvaldamine nõuab remondiks välist abi ja see võtab aega,» ütles ta.

Eagle S läbis kontrolli ka 2003. aastal Ghana sadamas. Laev peeti ka toona kinni ning sadamariigi kontrolli käigus tuvastati siis juba 24 puudust, mille likvideerimist kontroll nõudis. 2023. aastal tehti kontroll ka Belgia sadamas. Soomel on varasemad riskihinnangud, mida kontrolli tehes kasutati.

Laeval on praegu jätkuvalt 24-liikmeline meeskond, kellest seitsmel ei lubata Soomest lahkuda, kuna nood on uurimise all kuriteos kahtlustatavate isikutena, kirjutas Soome meedia. Meeskonna kvalifikatsioonis ja oskustes puudusi ei tuvastatud.

Eagle S-il olevad n-ö elamistingimused ja toit vastavad praegu kõik vajalikele normidele, üksikud märkused siin küll Traficom tegi, ent need on kergesti likvideeritavad. 

Remonditööde käigus võivad meeskonnaliikmed vahetuda. Laeval peab püsima navigeerimiseks piisav hulk meremehi. Meeskond on koostööle avatud, kinnitas Sonninen.

Eagle S on tanker, millel ei ole piisavat jääklassi, et sõita ajal, mil näiteks Läänemere idaosa jäätub. See, kuidas külm ilm hakkab mõjutama tankeri liigutamist, selgub siis kui teema muutub aktuaalseks, selgitas Sonninen.

Traficom teeb sadamas kontrolle pidevalt, seetõttu ei olnud Eagle Si kontroll midagi väga erakordset, vahendas Yle. Kontrollid on meresõiduohutuse mõttes kriitiliselt tähtsad. Taoliste protseduuride aluseks on rahvusvaheline merendusõigus ja koostööd tehakse IMO raames.

Soome võimud arestisid Cooki saarte lipu all seilava Eagle S-i 28. detsembril osana sabotaažijuurdlusest.

Naftatankerit kahtlustatakse jõulupühal Soome lahel elektriülekandekaabli Estlink 2 kahjustamises. Lisaks elektri ülekandekaablile sai kahjustusi ka neli Soome lahes kulgevat telekommunikatsioonikaablit.

Praegu seisab laev Porvoos.

Tagasi üles