Briti juhitud ühendekspeditsiooniväed (JEF) on kasutanud tehisintellekti, et jälgida Läänemerel Venemaalt tulevaid saadetisi teenindavat tankerite laevastikku.
Ühine ekspeditsioonivägi jälgib AI abil Vene tankereid Läänemerel
«Süsteem registreerib niinimetatud Venemaa varilaevastiku alused ja hoiatab, kui need lähenevad kriitilisele infrastruktuurile, nagu elekter, gaas või telekommunikatsioon. Süsteem jagab hoiatuse kõigile kümnele JEFi riigile,» vahendas Soome ringhäälingu portaal Yle teisipäeval.
Märgitakse, et eelmisel nädalal tehisintellekti kaasamisel käivitatud operatsiooni Nordic Warden eesmärk on hoiatada ohtude eest, mis ähvardavad Läänemere veealust sidet.
Portaal tsiteerib Briti kaitseministrit John Healeyt, kes ütles, et uuenduslik süsteem pakub enneolematut võimalust suhteliselt väheste ressurssidega kontrollida suuri territooriume.
JEF koosneb kümnest riigist: Ühendkuningriik, Taani, Eesti, Soome, Island, Läti, Leedu, Holland, Norra ja Rootsi. JEF kiitis ka Soome ja Eesti «otsustavat tegevust» Cooki saarte lipu all sõitva kahtlustatava naftatankeri Eagle S 25 kinnipidamisel kahtlustatuna Estlink 2 elektrikaabli lõhkumises. Samuti kahtlustatakse seda alust nelja Soome lahe veealuse telekommunikatsioonikaabli ankruga kahjustamises.
Tanker on Porvoos Kilpilahti ankrukohas kinni peetud alates 28. detsembrist kuni uurimise lõpuni, teatasid Soome võimud. Politsei kahtlustab Eagle Si kaheksat meeskonnaliiget kuriteos ja raskel viisil side segamises. Neil on riigist lahkumine keelatud.
Teisipäeval sai teatavaks, et Rootsi kaitseväe mitmeotstarbeline laev HMS Belos leidis ja tõstis pinnale tankeri Eagle S ankru, mis väidetavalt kahjustas Eesti ja Soome vahelist EstLink 2 toitekaablit ning nelja telekommunikatsioonikaablit.
«Ankur on praegu Soome võimude kontrolli all. Riiklik Juurdlusbüroo (NBI) alustab uurimist,» teatas Soome rahvusringhäälingu portaal Yle teisipäeval.