«Jääs ei tohi ankruid kasutada, sest kui jää liigub, ei saa neid sealt enam kätte,» räägib Soome jäämurdja Sisu kapten Ville Suni, kelle laev rammib talvisesse Läänemerre veeteed ööl ja päeval vahet tegemata.
Botnia lahte katab veebruari lõpus piimjas udukuppel. Lapimaa rannikulinna, Haapsaluga võrreldava suurusega Kemi sadamakai ääres käivitab oma mootoreid kõige põhjapoolsemates Soome vetes jääd lõikav murdja.
Erinevalt naiste nimedega ristitud laevadest kannavad jäämurdjad meeste omi, kapten Suni poja nimi on Sisu, ja nii ta jäämurdjagi.
Külma sõja ajal ehitatud Sisu süsimust ankrupaar kaalub kokku veidi vähem, kui möödunud jõulupühade lõpus Soome lahte kukkunud ja kaableid äestanud Vene varilaevastiku naftatankeri Eagle S-i oma. «Meil on võrreldes jäämurdja enda massiga suhteliselt kerged ankrud,» ütleb Suni.
Kokku on murdjal neli ankrut. Kaks 4,5-tonnist ankrut paiknevad sinepikollase värviga ehitud aluse vööris ja kaks ahtris.
Alusele nelikveolise masina manööverdamisvabaduse andvad sõukruvid peidavad end kohe ankrute all asuvas jääkuubikuteks purustatud veemassis.
Suni märgib, et vanem rahvas ei julge ankruid vette lasta ka kartusest, et need lähevad laeva sõukruvidesse.
«Ma tean oma kolmekümneaastasest meresõidukogemusest üle kümne juhtumi, kus ankur tilkus ära. See on täiesti võimalik,» viskab Sisu kapten, lisades, et on ka ise algaja meremehena saanud kurjustada kehvasti kinnitatud ankru pärast.
«Kui ankrukett on kinnitamisel jäänud kuidagi keerdu või lahti, siis võite ette kujutada. Kui on kümnetonnine ankur, lisaks keti raskus. See kukub. Peab olema ikka väga tugev lukk, et seda siis kinni hoida,» selgitab Suni.
/nginx/o/2025/03/14/16714768t1hc246.jpg)
/nginx/o/2025/03/14/16714769t1ha1d0.jpg)