:format(webp)/nginx/o/2025/05/20/16858818t1h51f0.jpg)
Läänemere laevaliikluse jälgimise kaardilt jäi mulje, nagu tiirleksid soomlaste merepiiri lähedal venelaste kummituslaevastiku alused, ent tegelikult neid laevu ei eksisteerinud.
MarineTrafficu veebilehelt võis täna hommikul vaadata, kuidas Putini kummituslaevad sõidavad Soome lahel muudkui ringiratast. Alused paistsid olevat Soome merepiiri äärsetes Venemaa vetes, kirjeldas põhjanaabrite rahvusringhääling Yle.
Veebikaardilt paistis justkui sõidaksid teineteise sabas nii tankerid, kaubalaevad kui ka puksiirlaevad.
Soome rannavalveüksuse asejuhi Ilja Iljini sõnul oli tegemist süsteemi häiringuga ehk siis häiritud oli kas GPS-süsteeme või laevade tuvastamise automaatset süsteemi AIS.
«Nii tundubki, nagu liiguksid laevad ringiratast Soome merepiiri lähedal, kuigi neid tegelikult seal pole,» rääkis Iljin, lisades, et sarnane häiring muutus regulaarseks juba möödunud aastal ning praegu võib sellist ringtantsu sageli näha.
«Seda juhtub iga päev,» sõnas Iljin Yle veergudel.
Soome rannavalve jälgib olukorda pidevalt ja annab sellest aru. Hetkel ei ole plaanis muid meetmeid rakendada. Merel toimuval hoitakse silma peal.
Taolised häiringud sisaldavad aga olulisi turvariske, kirjutas Yle, lisades, et häiringud on probleemiks kõigile piirkonnas liikuvatele laevadele ja näitavad, et elektroonilisi mereliikluse seiresüsteeme ei saa enam lõpuni usaldada.
Nii tuleb laevadel ohutuse tagamiseks kasutada ka traditsioonilisemaid töövahendeid. Radarid töötavad endiselt nii, nagu peab.
Soome transpordi- ja sideameti (Traficom) koostalituse juht Aleksi Uttula avaldas Ylele lootust, et laevad arvestavad võimalike häiringutega.
«Olukord varieerub, mõnukord on segamist rohkem ja teinekord vähem. Tõenäoliselt peab aga arvestama, et sellised häiringud ei kao, vähemalt mitte lähemal ajal,» sõnas Uttula Ylele.
Jyväskylä ülikooli infotehnoloogia teaduskonna teadusdirektori Martti Lehto arvates on tegemist laevade asukohaandmete tahtliku segamisega.
Lehto leidis, et venelaste eesmärk on hägustada merelt saadavat pilti ja tekitada segadust ning kahtlusi, mis andmed on tõesed ja mis väärinfo.
«On võimalik, et see on seotud ELi Vene varilaevastiku vastu suunatud sanktsioonidega. Kindlasti tahavad venelased oma kummituslaevu varjata ja peita,» arvas Lehto.
Möödunud aastal palus Traficom saata laevaomanikelt neile teavet kõikvõimalike häirete kohta, mida alused Läänemerel liigeldes kohtasid. Siis oli aktuaalne GPS-seadmete segamine.
Märtsis tuvastati, et Soome lahel liigub üha enam laevu, mis jätsid AISi sisse lülitamata.
Ilja Iljin nentis toona, et kõik need häired on seotud Venemaa vastu suunatud sanktsioonidega ja Moskva üritab nii oma kummituslaevu peita.
Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti kommentaar
Vastab TTJA sideosakonna juhataja Oliver Gailan:
Tegemist on tõenäoliselt GNSS signaalide häirimise või kõrvalise muutmise nn spoofingu tulemusena tekkinud olukorraga. TTJA on olukorda teadvustanud ja samuti oleme oma tähelepanekute kohta infot jaganud ka teistele riigiasutustele, kes oma valdkonnas peaksid selle info alusel vajadusel edasi toimetama.
Üldiselt on enamik Soome lahe piirkonnas mereteedel navigeerijaid kursis lahel aeg-ajalt esinevate GPS häiretega. Sarnaseid nähtusi on aeg-ajalt märgata ka mujal Euroopas ja maailmas. Eesti maismaal häirete mõju ei ole TTJA tuvastanud.
TTJA koos mitme naaberriigiga on mitmel korral pöördunud Venemaa poole ja vastavalt rahvusvahelistele reeglitele palunud häireallika kõrvaldada. Samuti on teema tõstatatud ÜRO rahvusvahelises telekommunikatsiooniliidus ITU, selle kohta võite leida lisainfot: GPS-häired Balti riikides jõudsid ÜRO peasekretäri lauale.
Merevägi tagasisidestas varem, et mereväe tegevustele häiringud otsest mõju ei oma, küll aga on mõju tsiviillaevaliiklusele meresõiduohutuse seisukohast.