/nginx/o/2025/04/27/16803432t1h45e2.jpg)
Rootsi teatas täna uutest reeglitest, mis alates 1. juulist tõhustavad välismaiste laevade kontrolli Läänemerel, tugevdades survet Vene varilaevastiku tankeritele, mis on kasutusel, et hiilida kõrvale naftamüügiga seotud sanktsioonidest.
Pärast Venemaale sissetungi järel Ukrainasse kehtestatud sanktsioone on Moskva kasutanud sadu selliseid laevu, mille puhul on nii omandiõigus kui ka kindlustus hägune. Euroopa riigid on neid laevu süüdistanud veealuste kaablite lõhkumises ning merekeskkonna ohustamises.
Rootsi rannikuvalve ja merendusasutused saavad nüüd ülesande kontrollida kindlustusandmeid mitte ainult Rootsi sadamates dokki asuvate laevade puhul, vaid ka nende puhul, mis läbivad Rootsi territoriaalvett või riigi majandusvööndit.
Stockholmi teatel on uus meede suunatud varilaevastiku vastu võitlemisele ning samal ajal mereohutuse ja keskkonnakaitse parandamisele.
Nii Rootsi kui ka Soome, mis mullu said NATO liikmeks, on häiritud Läänemerel aset leidnud juhtumitest, mis lõhkusid 2024. aasta lõpus veealust energia- ja sidetaristut.
«Me näeme Läänemerel üha enam murettekitavaid intsidente, mis nõuab meilt valmisolekut halvimaks,» ütles Rootsi peaminister Ulf Kristersson täna avalduses.
Rootsi uute eeskirjade kohaselt laevade kohta kogutud teavet jagatakse ka liitlastega ja see võidakse lisada andmebaasidesse, mis on kasutusel sanktsioonide jõustamiseks.
Euroopa Liit kiitis eelmisel nädalal heaks 17. Venemaa vastu suunatud sanktsioonipaketi, mille sihtmärgiks on ligi 200 nn varilaevastikku kuuluvat laeva.