Costa Concordia tõmmatakse püsti

Inna-Katrin Hein
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Costa Concordia tõmmatakse püsti
Costa Concordia tõmmatakse püsti Foto: SCANPIX

Itaalias Giglio saare juures selle aasta jaanuaris karidele sõitnud laev Costa Concordia tõmmatakse püsti.

Selle projekti taga on USA merepäästefirma Titan Salvage ning Itaalia samalaadne firma Microperi, kirjutab Helsingin Sanomat.

Asjatundjate hinnangul on üle 114 000 tonni kaaluva aluse püstitõstmine merendusajaloo suurim operatsioon.

«Varuplaani meil ei ole. Oleme kindlad, et kõik kulgeb plaani kohaselt,» sõnas USA Titan Salvage`i juht, kapten Richard Habib.

Ta lisas, et see on alus, mis on ligi kolme jalgpalliväljaku suurune ning see teeb operatsiooni väga keeruliseks.

Kui kõik läheb plaani kohaselt, siis aasta pärast peaks see alus sõitma sadamasse, kus ta vanametalliks tehakse.

Costa Concordia omanikfirma Costa Crociere loodab, et selle laeva vanametalli hind on üsna kõrge, kuna püst tõstmine läheb maksma üle 200 miljoni euro.

Päästefirmade esmaseks ülesandeks on aluse kindlustamine, et see lainetuse tõttu paigast ei nihkuks ning veelgi sügavamale ei vajuks.

Costa Concordia vrakk kinnitatakse merepõhja pandavate postide külge. Alus tahetakse püsti tõsta kahe hiiglasliku kraana abil.

Asjatundjate sõnul kulub terve suvi, et vrakki tõstmiseks ette valmistada. Töid muudab aeglasemaks ka asjaolu, et laev on looduskaitsealal ning tuleb arvestada ka sellega, et mitte rikkuda kohalikku ökostruktuuri.

Kõik tööst tekkivad jäägid korjatakse kokku ning kogu õnnetuspaik koristatakse pärast seda, kui alus on püsti saadud ja see on lahkunud.

Costa Concordia vraki veepealsele küljele kinnitatakse ka suured veepaagid. Need pumbatakse vett täis samal ajal, kui kraanad alust püsti tõstavad.

Kui Costa Conkordia on püsti, pannakse teisele küljele samasugused paagid. Paagid tühjendatakse veest ning vee asemele pannakse rõhu all olev õhk. Laev jääb nende abil ulpima.

«Kui oleme Costa Concordia püsti saanud, siis tuleb ta üsna kiiresti stabiliseerida. See on operatsiooni kõige kriitilisem ja raskem etapp,» selgitas Habib.

Asjatundjate sõnul on laevakeres palju rebendeid -  lisaks karidele tekitatud kahjustustele, lõikasid tuukrid surnukehi otsides laeva keresse veel auke.

Costa Crociere esindaja sõnul on nende töö hakanud normaliseeruma. Kliendid on tagasi tulnud, seda küll suurte hinnaalanduste tõttu.

Costa Crociere lasi möödunud nädalal käiku uue, 3500 reisijat mahutava laeva Costa Fascinosa, millel on ostukeskus, viis restorani, 13 baari ja kasiino.

Paari aasta pärast peaks valmima sellele laevafirmale kruiisialus, mis mahutab üle 5000 reisija.

Mereturvalisuse ja looduskaitsespetsialistide sõnul on hiigellaevad ohtlikud nii inimestele kui merekeskkonnale.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles