Soome linnad ei ole valmis minema Tallinna eeskujul üle tasuta ühistranspordile, pidades seda liiga kulukaks, teatas STT.
Soome linnad ei ole valmis üle minema tasuta ühistranspordile
Uudisteagentuur STT küsitles Tallinna tasuta ühistranspordile ülemineku kavast ajendatuna 12 mandri-Soome linna esindajaid ning kõik nad leidsid, et lähiajal ei ole võimalik tasuta ühistranspordile üle minna.
Suurima takistusena nimetasid Soome omavalitsuste esindajad rahapuudust, kuna tasuta ühistranspordi projekt läheb nende hinnangul väga kalliks. Samuti nimetasid omavalitsuste esindajad põhjusena seda, et pileti ostmise vajadus väärtustab ühistransporti. Samuti nimetasid nad takistusena seda, et ühistransport on inimestest üle koormatud juba praegu ning tasuta sõit koormaks transpordivahendid veelgi.
Enamik küsitletud linnade esindajad nimetasid maksude tõstmist tasuta ühistranspordi võimaldamiseks ebarealistlikuks, kuid Hämeenlinna, Joensuu ja Jyväskylä esindajad tõdesid, et maksutõusu võiks tasuta ühistranspordi nimel kaaluda.
Lahti linna liiklusjuht Matti Hoikkanen märkis, et linna tasuta ühistranspordile üleminek tõstaks kulusid 12-14 miljoni euro võrra aastas. Ta nentis, et mullu toetas Lahti linn bussiliiklust kolme miljoni euroga, sellest pool miljonit tuli Soome riigilt.
STT andmetel on Helsingis, Oulus, Kuopios, Tamperes, Lahtis ja Poris tasuta ühistransport linnavolikogus ja avalikes aruteludes teemana üles kerkinud, kuid see on jäänud vaid idee tasandile ja ei ole eelnõuna omavalitsuste menetlusse jõudnud.
Pori transpordijuht Sanna Välimäki tõdes, et tasuta ühistransporti pole olemas ja kui tasulise ühistranspordi maksavad kinni selle kasutajad, siis tasuta ühistranspordi maksavad kinni kõik omavalitsuse maksumaksjad sõltumata sellest, kas nad on ühistranspordi kasutajad või mitte.
Tampere abilinnapea Timo Hanhilahti hinnangul viib ühistranspordi muutmine piletvabaks lõppkokkuvõttes selle teenuse kokkuvarisemiseni,
Helsingi regiooni transpordijuht Suvi Rihtniemi avaldas arvamust, et tasuta ühistransport ei vähendaks olulisel määral autodega liikumist, kuid meelitaks ühistransporti kasutama eelkõige jalgsi ja jalgrattaga liikujad.
Põhimõtteliselt pidasid küsitletud omavalitsuste esindajad tasuta ühistranspordi ideed heaks. Jyväskylä ühistranspordiettevõtte asepresident Jukka Hämäläineni sõnul aitaks tasuta ühistransport tõsta linna ühistranspordi kasutajate osakaalu 5-7 protsendi võrra.
Soomes on praegu tasuta ühistransport Ahvenamaal Mariehamnis.
Tallinna linnavalitsus võttis eelmise nädala kolmapäeval vastu ja saatis volikogusse arutamiseks tuleva aasta jaanuarist kehtima hakkava ühistranspordis sõidu eest tasumise korra ja sõidupiletite hindade määruse eelnõu, mille olulisim punkt on rahvastikuregistri järgsetele Tallinna elanikele ühistranspordis tasuta sõidu võimaldamine.
Eelnõu seletuskirja kohaselt on määrus tingitud ka asjaolust, et tulevast aastast kaotab kehtivuse paberpiletite müügisüsteem. Tallinn kavatseb kehtestada tasuta sõidu õiguse ka kõigile õpilastele kuni 19. eluaastani ja seda sõltumata elukohast. Praegu on Tallinna ühistranspordis tasuta sõidu õigus üle 65-aastastel inimestel.