Inimjõul liikuv helikopter sai hakkama seni võimatuna paistnud ülesandega

Liisa Tagel
, välisuudiste toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kanada tudengite lennumasin täitis seni võimatuna paistnud ülesande - nad ehitasid helikopteri, mis püsis inimjõul õhus üle 60 sekundi.
Kanada tudengite lennumasin täitis seni võimatuna paistnud ülesande - nad ehitasid helikopteri, mis püsis inimjõul õhus üle 60 sekundi. Foto: AFP / Scanpix

Toronto Ülikoolis ehitatud helikopter, mille õhuspüsimiseks peab inimene jalgrattal väntama, võitis sel nädalal esimesena juba aastakümneid vana USA inseneride auhinna, millega kaasneb 250 000 dollari suurune preemiaraha.

Vaata videot SIIT.

Ameerika Helikopterite ühingul (AHS) on juba 33 aastat olnud olemas Igor Sikorski nimeline inimjõul liikuva helikopteri auhind, ent seni polnud veel keegi seda võitnud, edastab uudisteagentuur AFP.

Ülesandeks oli luua lennumasin, mis suudab tõusta vähemalt kolme meetri kõrgusele ning lennata kuuskümmend sekundit vaid inimjõul. Sealjuures tuleb püsida kümme korda kümne meetritsel alal.

Võitjate õhusõiduk püsis Wikipedia andmetel 3,3 meetri kõrgusel õhus 64,11 sekundit ning kaldus oma alguspunktist kõrvale vaid 9,8 meetrit.

«Kaua aega arvati, et selle võitmine on võimatu,» sõnas AHS-i tegevdirektor Mike Hirschberg.
Auhinnatud sõiduki nimi on Atlas ning selle lõi 20 tudengist ja noorest spetsialistist koosnev meeskond.

Õhusõiduk on erakordselt kerge ja kaalub vaid 55 kilogrammi, ent selle tiivikute ulatus on 49,4 meetrit.

«Ülesandeks ei ole luua praktiline masin,» sõnas Hirschberg. «See seab noorte inseneride ette väljakutse võtta kasutusele oma loomingulisus ja tehnilised oskused ning kogeda meeskonnatööd väga keerulistes tingimustes,» lisas ta, kirjeldades ülesannet kui esmakordset mõne mäe vallutamist – lihtsalt selleks, et saaks tõestada selle võimalikkust.

Võidu taganud lennukatse sooritati 13. juunil ning pedaalidel oli toona meeskonna juht Todd Reichert, 31-aastane aerodünaamika ekspert ja kiiruisutaja.

Võistluse tarbeks loodud firma AeroVelo kaasasutaja, 26-aastane Cameron Robertson sõnas, et helikopter on loodud maksimaalselt 72 kilo kaaluvale isikule. Lisaks peab reisija olema päris võimekas väntaja, sest liikumiseks on vaja umbes ühte hobujõudu. Keskmine inimene suudab tema sõnul saada hakkama umbes ühe hobujõuga.

Meeskond kinnitas, et neid motiveeris nii võimalus tõestada, et miski pole võimatu, kui suur auhinnaraha, mis anti neile üle möödunud neljapäeval. Raha kavatsevad nad kasutada oma uurimistöö jätkamiseks.

Auhind on nimetatud Venemaal sündinud inseneri Igor Sikorski järgi, kes tuli 1919. aastal Ameerikasse ning ehitas 1939. aastal maailma esimese töötava ühe pearootoriga helikopteri, millega ta sooritas ka edukaid lende.

1980. aastal, mil auhind loodi, oli võidusummaks 10 000 dollarit, mis tõusis peagi 25 000 dollarini. Keegi aga ei täitnud kunagi võiduks vajalikke tingimusi ning 2009. aastal tõsteti summa 250 000 dollarile.

Esimene katse auhinda võita tehti 1989. aastal. California Riikliku Polütehnilise Ülikooli meeskond presenteeris õhusõidukit, mis lendas 8,6 sekundit 20 sentimeetri kõrgusel maapinnast.

1994. aastal suutis Jaapani Nihoni ülikooli meeskonna sõiduk püsida õhus ligi 20 sekundit.

Auhinna võitnud Toronto AeroVelo meeskond kinnitas, et nende järgmiseks väljakutseks on luua kergekaaluline jalgratas, millega inimene suudaks sõita kiirusel 120 kilomeetrit tunnis.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles