Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto

Mida tähendab Lähis-Ida kriis lennureisijatele?

Ukraina reisiennuk FOTO: AFP/SCANPIX

Ukraine International Airlines peatas eile kohe pärast ohvriterohket õnnetust Iraanis teadmata ajaks oma lennud Teherani ning mitu lennufirmat otsustas kasutada teisi lennukoridore, võttes arvesse kasvanud pingeid Lähis-Idas ja Iraani raketirünnakut USA baasidele Iraagis.

Varsti pärast ööl vastu eilset toimunud raketirünnakut kehtestas Ameerika Ühendriikide Föderaalne Lennuamet piirangud riigi reislennukite liikumisele Iraani ja Iraagi õhuruumis ning Pärsia ja Omaani lahe kohal, vahendas The Telegraph. Põhjuseks toodi ägenenud sõjategevus ja kasvanud poliitilised pinged. 

Venemaa lennundusamet Rosaviatsia soovitas riigi lennufirmadel samuti piirkonda vältida, sama tegi India lennundusamet.

Sealse õhuruumi vältimisest teatasid teiste seas KLM ja Air France, Qantas, Malaysia Airlines, Singapore Airlines, Lufthansa, Emirates, Flydubai, Cathay Pacific, LOT, Japan Airlines ja All Nippon Airways.

Tavapäraseid lennumarsruute on muutnud ka Finnair ja Norwegian, mis muidu lendavad Soomest ja Skandinaaviast Dubaisse üle Iraani, nüüd aga kasutatakse Saudi Araabia õhuruumi. 

Peale Ukraine International Airlinesi tühistas Teherani lennud Lufthansa, samuti peatasid nad oma lennud Iraaki. Lende Bagdadisse tühistas eile ka mitu Lähis-Ida lennuettevõtet.

Analüütikute hinnangul puudutab lendude ümbersuunamine iga päev kuni 15 000 inimest, kelle reis pikeneb seetõttu 30–90 minutit, vahendas uudisteagentuur AP.

Näiteks tähendab see Austraalia firmale Quantas, et nende maailma pikim liinilend Londoni ja Perthi vahel venib 40–50 minutit pikemaks, mistõttu peab lennukisse tankima rohkem kütust ning see omakorda tähendab, et reisijate arvu tuleb vähendada. Kokku 236st istekohast jäetakse välja müümata 90.

Dubais tegutseva lennunduskonsultandi Mark Martini sõnul läbib Iraani ja Iraagi õhuruumi tavaliselt vähemalt 500 reisilennukit päevas.

Väga tõsine on olukord aga lennufirma Qatar Airways jaoks. Juba ligi kolm aastat tagasi katkestasid Bahrain, Saudi Araabia, Egiptus, Jeemen, Liibüa ja Maldiivid diplomaatilised suhted Katariga, sellega koos sulgesid riigid ka oma õhuruumi Katari lennukitele. 

Pärast diplomaatilise kriisi puhkemist jäi Katari lennufirma Qatar Airways jaoks sisuliselt ainsaks võimaluseks lennata läbi Iraani õhuruumi ja kui nüüd peaks olukord Iraanis muutuma nii teravaks, et läbi sealse õhuruumi lendamine enam kõne alla ei tule, seisab Katari lennufirmal ees tõsine proovikivi.

Tegemist pole esimese korraga, kui rahvusvaheliste suhete pingelisemaks muutumine mõjutab lennureisijaid. Mullu aasta alguses suleti India ja Pakistani konflikti tõttu Pakistani õhuruum.

See mõjutas muu hulgas Finnairi lende Helsingist paljudesse Aasia puhkusesihtkohtadesse, muutes lennureisi varasemast tunduvalt pikemaks.

Samuti on Süüria kohal tänaseni piirkondi, kust üle lendamine on sõjategevuse tõttu keelatud.

Tagasi üles
Back